اخباراخباراقتصادیمسئولیت اجتماعیمسئولیت اجتماعی

تولید و عرضه محتوا؛ دو موضوع مهم در تحقق ترویج مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی

مدیر مسئول رسانه مسئولیت اجتماعی خاطرنشان کرد: مسائل ترویجی بزرگ ترین چالش ما است، تولید و عرضه محتوا دو موضوع مهم در تحقق ترویج مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی است و متاسفانه در تولید محتوا، موضوع مسئولیت‌اجتماعی با کار خیر اشتباه گرفته می شود.به همین دلیل نیاز به واکاوی روابط این دو مفهوم و آموزش در این زمینه نیاز داریم.

مسئولیت اجتماعی، صرفا امور خیریه نیست/تولید مسئولانه با بهره مندی از تکنولوژی های روز

 

  • برگزاری دومین نشست کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران

به گزارش آگاهی مصرف به نقل از مسئولیت اجتماعی، دومین نشست کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران با محوریت اقدامات صورت گرفته توسط اعضای کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی ایران در محل ساختمان جدید اتاق بازرگانی ایران به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و از طریق مجازی با پلتفرم اسکایپ با رویکرد توجه به مسئولیت اجتماعی در بنگاهها محور اصلی رشد و توسعه کشور برگزار شد.

  • اولیایی: مسئولیت‌اجتماعی فراتر از امور خیریه است

دکتر اولیایی رئیس کمیسیون مسئولیت‌اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران در این جلسه گفت: اگر چه عده‌ای فکر می‌کنند مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها همان اقدام بشردوستانه یا نیکوکارانه و خیریه است، اما مسئولیت اجتماعی در تعریف گسترده‌تری از امور خیریه ها قرار گرفته است.
مسئولیت اجتماعی اقداماتی است که شرکت‌ها در سطحی فراتر از مقررات و برای ایجاد توازن بین نیازهای ذینفعان و سودآوری انجام می‌دهند.حوزه مسئولیت اجتماعی رسالتی است برای فعالان اقتصادی که باید با بهره مندی از تکنولوژیهای روز به تولید مسئولانه توجه کنند.
وی با تاکید به ضرورت توجه مدیران بنگاه در استفاده درست و بهینه از تکنولوژی ها گفت: توجه به شرایط و بحرانهای حال حاضر کشور مانند وضعیت آب در اصفهان ، آب و هوا در شهرهای بزرگی چون تهران و دیگر شهرها ؛ بخشی از ضرورت توجه مسئولیت اجتماعی بنگاهی است؛ که مغفول مانده است.
اولیایی خاطرنشان کرد: ما باید از خودمان شروع کنیم ، باید به فعالان اقتصادی بخش خصوصی از جمله هیات نمایندگان اتاق ایران آموزش داده شود و نیز در هیات رئیسه اتاق ایران ایجاد حساسیت شود که مسئولیت اجتماعی صرفا کار خیریه نیست.

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران تاکید کرد: اصل ایجاد توسعه پایدار در این نکته است که اگر بنگاهها به تولید مسئولانه و محصولات خود توجه کنند چرا که بی توجهی به این حوزه، تبعاتی برای جامعه محلی و در نتیجه جامعه ملی و بین المللی به دنبال خواهد داشت که منجر به آسیب های جدی می گردد به عنوان مثالگرمایش نیم درجه ای زمین که فریاد جامعه بین المللی را بهمراه داشته از آن جمله است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه مفاهیم عنوان شده در ایران گم شده است و تنها مفهوم باقیمانده از مسئولیت‌اجتماعی مثلا رسیدگی به امور بی خانم ها است هر چند این حوزه جزو وظایف ذاتی حوزه مسئولیت اجتماعی است.
دکتر اولیایی گفت: اصل توجه و دست یافتن به توسعه پایدار تنها با رویکرد مسئولانه میسر خواهد شد که می تواند نقش بسزایی در دستیابی به اهداف ملی را موجب گردد از این رو با نظر هیات رئیسه کمیسیون ، ترویج، توسعه و فرهنگ سازی این حوزه در اتاقهای سراسر کشور رویکرد این دوره کمیسیون قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون به نقش کارشناسانه کمیسیون های تخصصی اتاق ایران اشاره کرد و افزود: کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی باید از نهادهای بالا دستی مطالبه کند که در این حوزه چکار کرده اید و اگر لازم شد امکان ارتباط سازنده، یادگیری، به اشتراک گذاری و تجربه رویکرد حاکمیت شرکتی و مسئولیت‌اجتماعی را برای حوزه های مربوطه دستگاهها و نهادها فراهم سازد.

اولیایی به ترویج استاندارد مسئولیت‌اجتماعی و خیر همگانی تاکید کرد و بیان داشت: از برنامه های در دستور کار این دوره کمیسیون ترویج و تحقق استاندارد مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی در بخش خصوصی کشور است به همین منظور از ظرفیت کارشناسان توانمند دراین حوزه بهره مند خواهیم بود.

  • گزارش اتاق بازرگانی فارس در زمینه مسئولیت‌اجتماعی

درادامه این جلسه سهیلا محبی رئیس کمیسیون مسئولیت‌اجتماعی اتاق بازرگانی فارس گزارشی از اقدامات اتاق فارس ارائه کرد و گفت: اتاق فارس در زمینه آزادسازی زندانیان سهم مهمی را ایفا کرده است و در این راستا از برگزاری فرش قرمزی با حضور امیر جدیدی بازیگر نقش اول فیلم قهرمان خبر داد.

  • گزارش اقدامات صورت گرفته در زمینه مسئولیت‌اجتماعی اتاق کرمان

در این نشست مهندس نجف آبادی پور رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق کرمان شرحی از اقدامات انجام شده در اتاق کرمان را ارایه داده و با ابرازعلاقه اتاق کرمان جهت همکاری های متقابل با اتاق ایران را تاکید کرده و عنوان کرد: رویکرد ترویج و ترغیب در مناطق مختلف کشور نمی تواند یکسان باشد چرا که بسترهای فرهنگی و ضرورت ها و نیازهای مناطق مختلف کشور متفاوت است.
وی افزود: متاسفانه شاهد هستیم بنگاههای اقتصادی در انجام درست مسئولیت‌اجتماعی خود عملکرد صحیحی ندارند و کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق کرمان سعی در اصلاح این رویه دارد و ضرورت این اصلاح با ایجاد فرهنگ سازی است.

مسئولیت اجتماعی، صرفا امور خیریه نیست/تولید مسئولانه با بهره مندی از تکنولوژی های روز

 

  • درمان: باید به یک مدل خاص در تجمیع نهادها با محوریت مسئولیت اجتماعی برسیم

دکتر درمان، مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه در خصوص تعدد انجمن ها در حوزه مسئولیت اجتماعی خاطرنشان کرد : کمیسیون مسئولیت‌اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران می تواند بعنوان پایگاهی برای تجمیع انجمن ها و نهادهای همسو باشد تا با استفاده از یک همسویی منجر به کار تیمی فاخر و اثر بخشی در سطح ملی شود.وی تاکید کرد: تشکیل انجمن ها مطالب ایشان باید با کیفیت کار شود.

وی همچنین پیشنهادی مبنی بر تعریف یک مدل خاص با توجه به کثرت سازمانهای مردم نهاد و اضافه کردن یک شاخه با محوریت مسئولیت اجتماعی به نشان امین الضرب را مطرح کرد.

  • دکتر فلاح:اصلاح فرهنگ و دیگاه فردی نسبت به مفهوم مسئولیت اجتماعی ضروری است

دکتر فلاح پژوهشگر حوزه مسئولیت‌اجتماعی در این نشست گفت: بررسی نمونه های موفق می تواند به علاقمندان کمک کند تا در ارتقای فرهنگ فردی اثر بخش باشد.
وی در ادامه افزود: پیشنهاداتی مبنی بر ضرورت اصلاح فرهنگ و دیگاه فردی نسبت به مفهوم مسئولیت اجتماعی در توسعه اجتماعی و بهره مندی از دانش داوطلبانه تشویق یا تنبیه در راستای توسعه دانش مسئولیت‌اجتماعی ( راهبرد عملی بجای آموزش) جمع آوری نمونه های عملی را مطرح کردند.

 

  • جمشیدی:ترویج مسئولیت اجتماعی مهم ترین چالش ما است

در ادامه این جلسه سید رضا جمشیدی مدیر مسئول رسانه مسئولیت اجتماعی و عضو کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: مسائل ترویجی بزرگ ترین چالش ما است، تولید و عرضه محتوا دو موضوع مهم در تحقق ترویج مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی است و متاسفانه در تولید محتوا، موضوع مسئولیت‌اجتماعی با کار خیر اشتباه گرفته می شود.به همین دلیل نیاز به واکاوی روابط این دو مفهوم و آموزش در این زمینه نیاز داریم.
وی ادامه داد:از سوی دیگر در تفهیم و روشنگری پیوست های مسئولیت اجتماعی شامل مسئولیت اجتماعی شهروندی و شرکتی نیز می بایست اطلاعات صحیح به مخاطب وذی نفعان داده شود.در شرایط کنونی با تعریف های متفاوتی که از مسئولیت‌اجتماعی میشود بهتر است این تعاریف جمع شوند و به صورت محتوای آموزشی به کمک رسانه ها توسعه پیدا کند.

مدیر مسئول رسانه مسئولیت‌اجتماعی با بیان درخواستی از حاضرین جلسه افزود:اعضای کمیسیون و زیرمجموعه های آنهاهر نوع محتوا و اقدامی در حوزه مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی را اعلام کنند تا در رسانه ها منتشر شود.

  • رضوی: استاندارد مسئولیت‌اجتماعی و خیر همگانی همان استاندارد 26000 بین المللی است

در ادامه جلسه برخی از حاضرین  دیدگاه های خود را مطرح کردند.

رضوی کارشناس حوزه تدوین استاندارد مسئولیت‌اجتماعی در این جلسه گفت: پیگیری تشکیل کمیته ای در سازمان استاندارد به نام کمیته ملی استاندارد مسئولیت اجتماعی که هدف از تشکیل آن به رسمیت شناختن برخی استاندارد ها مثل ایزو 26000 است که در نهایت این استاندارد تصویب شد.

وی خاطر نشان کرد: استاندارد مسئولیت‌اجتماعی و خیر همگانی همان استاندارد 26000 بین المللی است که بر اساس شرایط کشور بومی سازی شده است.

خامنوی: افزایش تعداد کثیری از انجمن های خیریه

خامنوی، رئیس هیات مدیره انجمن خیریه نیکوکاری ابرار نیز در این نشست گفت: امروزه شاهد افزایش تعداد کثیری از انجمن های خیریه و سازمان های مردم نهاد در سطح جامعه هستیم که امیدوارم هر یک فعالیت های موثری در انجام امور خیریه انجام دهند.

  • حاضرین جلسه 

لازم به ذکر است در این جلسه آقایان اولیایی، نجف آبادی پور، فلاح ، درمان، جمشیدی، خامنوی، و خانم محبی، قاسمی ، رضوی بصورت حضوری و آقایان لشگری، ترکمان، دارستانی فراهانی، شهبازی و آقای جان نثاری از طریق اسکایپ بصورت مجازی حضور داشتند.

 

انتهای پیام///

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا