Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4
بررسی نقش رسانه‌ها در مدیریت و اصلاح الگوی مصرف – آموزش همگانی
آباخبارانرژیگاز

بررسی نقش رسانه‌ها در مدیریت و اصلاح الگوی مصرف

طی نشستی در معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقش رسانه‌ها در مدیریت و اصلاح الگوی مصرف بررسی شد.

  • میزان مصرف گاز در ایران تقریبا با 12 کشور ثروتمند اروپا برابری می‌کند

به گزارش آگاهی مصرف، نشست هم‌اندیشی نقش رسانه‌ها در مدیریت و اصلاح الگوی مصرف، با حضور مجید چگنی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل مدیریت شبکه برق ایران، علی‌اکبر کاظمی رییس روابط‌عمومی وزارت نیرو، محمد عسگری رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز، ابوذر صالحی رییس روابط عمومی شرکت توانیر، سیدعلی سیدزاده رییس روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور (آبفا) و ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در محل سالن نشست‌های معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
مجید چگینی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ابتدای این نشست با اشاره به دغدغه های موجود درخصوص مصرف انرژی در کشور به ویژه در حوزه گاز طبیعی گفت: ما سومین تولیدکننده گاز جهان و چهارمین مصرف کننده آن پس از روسیه، آمریکا و چین هستیم و میزان مصرف گاز در ایران تقریبا با 12 کشور ثروتمند اروپا برابری می‌کند.
وی با بیان اینکه عوامل زیادی روی مصرف تاثیرگذار است افزود: در زمینه مکانیزم‌‌هایی که در تمام دنیا برای کاهش مصرف به کار گرفته می‌شود در کشور ما کم‌کاری شده و مردم به درستی توجیه نشده‌اند بنابراین نتیجه این شده که صادرات گاز و توسعه صنایع مهم وابسته به گاز باید متوقف شود.

  • بیش از 95 درصد تولید برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی صورت می‌گیرد

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر لزوم عزم ملی جهت فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف گاز گفت: در سال جاری نیز شرایط ما به لحاظ تولید و مصرف مطلوب نیست و برای پایداری شبکه مجبوریم محدودیت‌هایی را اعمال کنیم تابتوانیم از فصل سرد عبور کنیم.
چگنی با تاکید بر اینکه باید در زمینه مصرف بهینه گاز دقت کنیم تا بتوانیم از زمستان عبور کنیم خاطرنشان کرد: در حوزه مشترکین دولتی بخش‌نامه‌هایی صادر شده که مشترکین نسبت به مصرف بهینه اقدام کرده و میزان مصرف گاز خود را کاهش دهند.
وی در ادامه گفت: ما در حال حاضر 25 میلیون مشترک گاز داریم که از این میزان 76 درصد از مشترکین در سه پله اول مصرف قرار دارند و 50 درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند.

در ادامه، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در سخنانی گفت: تنها ۲ درصد از مشترکان که بسیار پرمصرف بودند بیش از ۲ برابر الگوی منطقه خود برق مصرف کرده‌اند که قبض آنها به صورت نرخ آزاد برق محاسبه شد، چرا که به مصارف بالای دو برابر الگوی مصرف، یارانه برق تعلق نمی‌‌گیرد.
رجبی مشهدی، اظهار داشت: به لحاظ شاخص مصرف انرژی جزو کشورهای پرمصرف هستیم به طوری که شدت مصرف انرژی در ایران بیش از 2 برابر متوسط جهانی است.
وی افزود: بیش از 95 درصد تولید برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی صورت می‌گیرد و 5 درصد باقی‌مانده توسط نیروگاه‌های برق‌آبی یا اتمی انجام می‌شود و با توجه به سهم بالای تولید برق توسط واحدهای حرارتی، مصرف سوخت گاز، سهم مهمی در تولید برق کشور ایفا می کند.
رجبی مشهدی در خصوص زمستان پیش رو اذعان داشت: اگر مردم در بخش خانگی 20 درصد در مصرف گاز صرفه جویی کنند، حتما گاز نیروگاه‌ها تأمین خواهد شد.

  •  برنامه ویژه مدیریت تنش آب شرب تا سال 1404

سیدعلی سیدزاده رییس روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب (آبفا) در بخش پایانی این نشست دو ساعته به بیان وضعیت منابع آب کشور با تمرکز بر آب شرب و اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود، پرداخت.
سیدزاده با بیان اینکه 3 درصد از کل آب موجود در دنیا شیرین است و بشر تنها به نیم درصد از آن دسترسی دارد گفت: در طول چهل سال گذشته جمعیت دنیا دوبرابر شده است در حالی که میزان استفاده از آب شیرین 4 برابر شده است.
وی اظهار داشت: بنابر اعلام فائو، در سال 2025، یک میلیارد و 900 میلیون نفر در مناطق مختلف دنیا با کمبود مطلق آب زندگی می‌کنند و دو سوم جمعیت جهان تحت شرایط تنش آبی خواهند بود و همه این مسائل‌ احتمالا به جنگ‌ها و ناامنی‌های آبی منجر خواهد شد.
سیدزاده با تشریح برنامه ویژه مدیریت تنش آب شرب در شهرها و روستاهای کشور تا سال 1404و با رویکرد افزایش تاب آوری گفت: بازسازی و ارتقاء تاسیسات و کاهش هدر رفت، افزایش ظرفیت ذخیره سازی آب، افزایش ظرفیت تامین آب و مدیریت مصرف، اجرای پروژه های ارتقاء کیفیت آب، تکمیل طرح‌های آبرسانی اولویت دار و پایدارسازی تامین برق و افزایش توان آبرسانی سیار ازجمله محورهای برنامه ویژه مدیریت تنش آب شرب تا سال 1404 است.

  • ابزارهای کاهش سرانه مصرف آب

رییس روابط‌عمومی آبفا، ابزارهای کاهش سرانه مصرف آب را شامل «ابزارهای تکنیکی» و نیز «رفتار مصرفی» دانست و در تشریح بیشتر موضوع گفت: رفتار مصرفی شامل دو بخش اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی و اقدامات تعرفه‌ای و قانونی است و ابزار تکنیکی شامل تجهیزات آب‌بر و آب پخش‌کن کم مصرف و مدیریت فشار آب و تجهیزات کاهنده فشار آب است.
سیدزاده با تاکید بر نقش موثر رسانه در ایجاد تحول در دانش افراد جامعه، گفت: اگرچه در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم و این تغییر دانش اگر از سوی رسانه‌ها ایجاد شود، موجب تغییر در نگرش و در نهایت تغییر در رفتار گروهی خواهد شد که به کاهش مصرف منجر می‌شود.
گفتنی است در پایان، مسئولین حاضر در نشست، به سوالات مدیران رسانه‌ها پاسخ دادند./ارشاد

 

انتهای پیام///

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. به علت بحران آب که که در سالهای آینده بحران خیلی جدی خواهد بود انشالله این موضوع جدی گرفته شود و در این زمینه کارشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا