Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4
معاون دفترحفاظت و مدیریت زیست‌محیطی آب و خاک خبر داد: تدوین استانداردهای تخلیه‌ آب شیرین‌کن‌ها به دریا و خشکی – آموزش همگانی
محیط زیست

معاون دفترحفاظت و مدیریت زیست‌محیطی آب و خاک خبر داد: تدوین استانداردهای تخلیه‌ آب شیرین‌کن‌ها به دریا و خشکی

معاون دفترحفاظت و مدیریت زیست‌محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به این که ما در سرزمین پهناوری زندگی حمی‌کنیم و غیر از دریاها، داخل خشکی هم منابع آب شور داریم می‌بایست ضوابط و استانداردهایی که پیش‌بینی می‌کنیم هم شامل ضوابط و استانداردهای استفاده از آب دریاها باشد و هم منابع پذیرنده داخل فلات مرکزی.

تورج فتحی با اشاره به ضرورت تدوین ضوابط و استانداردهای استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها اظهارکرد: موضوع استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها بیش از یک دهه به یکی از مسایل و دغدغه‌های سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل شده است. وقتی با گزارش‌ها و استعلام‌های گوناگون درباره مشکلاتی که بعضی از واحدهای شیرین‌سازی برای کشور ایجاد کرده‌اند، روبرو شدیم، به این نتیجه رسیدیم که نیاز است برای نمک‌زدایی از آب دریا نسبت به گذشته ضابطه‌مندتر عمل کنیم.

وی افزود: در جلساتی که با وزارت نیرو داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم طرح مطالعاتی در این باره اجرا شود تا بر مبنای آن نسبت به تدوین ضوابط و استانداردهای شیرین‌سازی آب دریا اقدام کنیم. این طرح تقریبا از اواخر سال ۱۳۹۸ شروع و قرارداد آن در سال ۱۳۹۹ بسته شد و پس از آغاز کار، گزارش‌های میان کار را از مشاور دریافت کردیم.

معاون دفتر حفاظت و مدیریت زیست‌محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، دانشگاه تهران را به عنوان مشاور انجام این مطالعات معرفی کرد و گفت: در حال حاضر این طرح پیشرفت ۷۰ درصدی داشته است و تا انتهای سال جاری به پایان خواهد رسید.

فتحی با بیان اینکه این طرح مطالعاتی دارای چندین بخش گوناگون است، تصریح کرد: یکی از بخش‌های این طرح، انجام مطالعات تطبیقی در سایر نقاط دنیا است. بر این اساس، در حال بررسی این موضع هستیم که آب‌شیرین‌کن‌ها در چه مناطقی از دنیا استفاده می‌شود، چه کشورهایی از آب‌شیرین‌کن استفاده می‌کنند، با چه معضلات زیست‌محیطی مواجهند و برای رفع چالش‌های زیست‌محیطی چه راهکارها و تمهیداتی در نظر گرفته‌اند؟

وی، خاطرنشان کرد: آب‌شیرین‌کن‌ها هم مثل دیگر حوزه‌های فناوری طی سه دهه اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و فناوری‌های جدیدی وارد بازار شده است. محیط زیست هم به دنبال استفاده از فناوری‌های تازه برای کاهش اثرات زیست‌محیطی نمک‌زدایی از آب دریا است البته طبیعی است که وقتی فناوری‌های جدید وارد بازار می‌شوند، هزینه‌های بیشتری هم دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست فتحی انجام این مطالعات را پیش‌زمینه تدوین استانداردهای تخلیه به محیط‌های پذیرنده دانست و گفت: با توجه به این که ما در سرزمین پهناوری زندگی می‌کنیم و غیر از دریاها، در داخل خشکی هم منابع آب شور داریم و ممکن است بخواهیم در دهه‌های آینده از منابع آب شور داخلی نیز برای تامین منابع آب استفاده کنیم، می‌بایست ضوابط و استانداردهایی که پیش‌بینی می‌کنیم هم شامل ضوابط و استانداردهای استفاده از آب دریاها باشد و هم منابع پذیرنده داخل فلات مرکزی.

 

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا