اجتماعیاخباراخبار

در نشست رسانه، امنیت ملی؛ فرصت‌ها و چالش‌های ۱۴۰۱ چه گذشت؟

به مناسبت سالروز تشکیل سازمان بسیج رسانه نشست مدیران رسانه با سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و جمعی از مدیران مسئول رسانه ها با موضوع «رسانه، امنیت ملی؛ فرصت‌ها و چالش‌های ۱۴۰۱» و همچنین هم‌افزایی بیشتر رسانه‌ها برگزار شد.

رسانه، امنیت ملی؛ فرصت‌ها و چالش‌های ۱۴۰۱

به گزارش اگاهی مصرف به نقل از دانستنی انلاین، به مناسبت سالروز تشکیل سازمان بسیج رسانه نشست مدیران رسانه با سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و جمعی از مدیران مسئول رسانه ها با موضوع «رسانه، امنیت ملی؛ فرصت‌ها و چالش‌های ۱۴۰۱» و همچنین هم‌افزایی بیشتر رسانه‌ها برگزار شد.

مدیرمسئول روزنامه اعتماد/ امروز اصلی‌ترین نبرد، نبرد رسانه است

«الیاس حضرتی» مدیرمسئول روزنامه اعتماد در ابتدای این مراسم گفت: امروز اصلی‌ترین نبرد، نبرد رسانه است و دشمنان ما از همه امکانات رسانه‌ای‌شان در جهت شکستن اراده فرزندان انقلاب اسلامی بهره می برند.

وی ادامه داد: در این نبرد بزرگ نیاز به اقدامات بزرگی هست که متاسفانه جمهوری اسلامی غافل از این داستان بوده و همچنان این غفلت به عنوان نقیصه وجود دارد و باید بدانیم همگی یک خانواده هستیم. دشمن‌ها از ابزارشان خوب استفاده کردند اما ما پراکنده هستیم و بی اعتمادی بین مان ایجاد شده و سنتی رفتار می‌کنیم. اول باید بدانیم که همه با هم‌برادریم و ممکن است اختلاف سلیقه هایی داشته باشیم امکان دارد اختلاف‌هایی در دیدگاه‌های ما وجود داشته باشد اما در اصل حاکمیت، وحدت بین همدیگر و سایر اصول یکدل هستیم.

وی ادامه داد: صدها هزار اشتراک در مسائل اساسی دفاع از رهبری، وحدت بین اقوام و … وجوددارد و ان‌شاءالله با در نظر گرفتن همه سلیقه ها بتوانیم در این مسیر گام برداریم.ما باید مانند حاج قاسم مجاهدت کنیم و سلیقه‌های مختلف را بپذیریم. باید با اعتماد بیشتر در یک سنگر کنار هم بنشینیم و مانند دوران دفاع مقدس که کسی نمی‌گفت فلانی چپی است یا راستی باشیم.

 مدیرمسئول روزنامه شرق/ چرا کانال‌های تلگرامی مرجعیت رسانه‌ای را به دست گرفتند

در ادامه نشست، «مهدی رحمانیان» مدیرمسئول روزنامه شرق گفت: ما ایرانی هستیم و محوری که می تواند ما را دور هم‌جمع کند انقلاب است. برگزاری این‌گونه جلسه‌ها خیلی مهم است و نشان می دهد با اینکه سلیقه های مختلفی داریم اما هدف گذاری مان یکی است. تمدن‌ها یک دوره جوانی، بلوغ، پیری و افول دارند ما در دوره تمدن جوان هستیم و باید مراقب باشیم تا به سوالات جدید پاسخ‌ های قدیمی ندهیم.

وی افزود: هدف همه ما ساختن ایرانی آباد و مستقل است و برای رسیدن به چنین ایرانی وجود همه جریان‌های سیاسی نیاز است و بدون این جریان ها به مقصد نمی رسیم. بسیج می‌تواند نخ تمام مهره‌هایی باشد که عامل وحدت و هماهنگی است و اگر این نخ از هم پاره شود هر مهره به سمت و سویی می‌رود. این نشست‌ها هم باید موضوعی باشد و دستور جلسه داشته باشد.ما هم اگر موضوعی را قبول نداریم می توانیم درباره آن گفت و گو کنیم.

رحمانیان بیان داشت: همه شاهدیم چند سال پیش یک کانال تلگرامی همه را به بازی گرفته بود و چرا ما با داشتن این تعداد روزنامه و … مرجعیت از ما گرفته شده و به رسانه های خارجی رسیده است؟ صاحب نظران باید بیایند و ببینیم که چه کنیم. چرا با داشتن ۱۱۰ کانال رادیویی و تلویزیونی و ۳۰۰ مجله و روزنامه این مرجعیت از ما گرفته شده و مدیریت در صحنه نداریم. ما در سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی هستیم. خانواده اینها همه بچه‌های انقلاب‌ هستند چرا اینها نقد دارند و دلخورند؟ احساس می‌کنم این موضوع به مدیریت رسانه‌ای ما مرتبط است.

مهدی پور/ از اختلاف سلیقه دفاع می‌کنیم

«فرشاد مهدی پور» معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در این مراسم گفت: اگر اینجا هستیم، به چند ویژگی ایرانی بودن ما برمی‌گردد از جمله کنشگری جمعی. اینکه اهالی رسانه چه نقشی در ارتقا یا کاهش امنیت ملی و سرمایه اجتماعی دارند، از چالشی‌ترین موضوعات امروز ما است و در ادامه همانطور که دوستان مدیرمسئول گفتند، رسانه های چاپی هنوز دغدغه هایی دارند.

وی ادامه داد: شبکه های اجتماعی و گسترش رسانه ها موجب تاثیر بر مرجعیت رسانه ای کشور شده است. مسائلی از جمله تغییر نسل و گسترش ارتباطات جهانی موجب تعارض هایی شده که ما به عنوان رسانه باید به این مسائل توجه کنیم. امروز مجموعه‌ای از گسست ها را داریم؛ ما اختلاف سلیقه داریم و از این دفاع می‌کنیم. اگر بتوانیم تعارض‌ها را از سطح کلان به خرد تبدیل کنیم، بهتر است. از جهتی ممکن است افتراق برایمان تبدیل به موضوعی جدی شود. اگر بتوانیم تعارض‌ها را از سطح کلان به خرد تبدیل کنیم بهتر است. آنچه اینجا مهم است بعد ذهنی امنیت است.

 

مهدی‌پور افزود: حاج قاسم نماد بعد ذهنی امنیت بود. سردار سلیمانی ویژگی های خاصی مثل قدرت ملی، از دست دادن شکاف های قومیتی و مذهبی داشت. درست است که حاج قاسم فرد رسانه ای نبود اما با منش و عملش در برخورد با مسائل در این عرصه بسیار تاثیر گذار بود. ما نیز به عنوان رسانه باید با همفکری و تعامل تلاش کنیم که موضوعات را مدیریت کنیم.

 رییس سازمان بسیج مستضعفین/ بسیج خانه رسانه‌ها است

«سردار غلامرضا سلیمانی» رییس سازمان بسیج مستضعفین در این مراسم خطاب به نمایندگان رسانه‌ها گفت: بسیج خانه شما است و همانطور که گفتید برنامه‌ای باید بریزیم تا این جلسه‌ها ادامه داشته باشد. بسیج رسانه یک هیئت عالی اندیشه‌ورز دارد که می‌تواند به شکل‌گیری چنین نشست‌هایی به صورت مستمر کمک کند و رویه سازمان بسیج هم این است که رده‌های مقاومت را پشتیبانی کنیم.

سردار سلیمانی گفت: چند روز دیگر به سه سالگی صدور بیانیه گام دوم انقلاب می‌رسیم و این بیانیه سند راهبردی و بسیار غنی و عمیق در گام دوم پیش روی ما است و ممکن است زاویه تحلیل طور دیگری باشد. ما انتظار تحقق بسیج نوینی در گام دوم انقلاب اسلامی داریم. جان کلام بیانیه گام دوم تحقق همه جنبه‌های مردم‌سالاری دینی است و در ادامه بنای تحقق تمدن نوین اسلامی را دارد. ما امروز یک فرصت زمانی ذی قیمتی را در اختیار داریم تا این بیانیه را تحقق ببخشیم.

وی افزود: بسیج باید در همه جنبه‌های مردم سالاری تلاش کند. ایجاد ایران قوی از مسیر تحقق همه جنبه‌های مردم سالاری محقق خواهد شد. باید ببینیم نقطه آغاز حرکت ما بعد از دفاع مقدس درست بوده؟ ما که ظرفیت‌های خوبی برای سازندگی کشور داریم قطعاً با همه مشکلات می توانیم بر آنها فائق آییم. باید تحلیل کنیم که چرا وضعیت اقتصادی ما امروز به این مرحله رسیده است ‌و باید این سوال را پاسخ دهیم که سیاست‌های اقتصادی ما بعد از دفاع مقدس درست بوده است یا خیر. در این مرحله رسانه ها مانند نگین انگشتر نقش پیش قراولی دارند و می توانند مسیر حل مشکلات را باز کنند. البته در این مسیر اختلاف سلیقه یک تهدید نبوده و یک فرصت است.

وی ادامه داد: بسیج به عنوان خدمتگزار رسانه ها آماده است تا از رسانه ها پشتیبانی کند. ما به عنوان تقویت کننده تشکیلات مردم پایه انقلاب اسلامی آماده همکاری و کمک به رسانه ها هستیم. در بسیج پر تیراژ ترین افکارسنجی صورت می گیرد و می توانیم در مورد هر موضوعی ۴۸ ساعته افکار سنجی علمی انجام داده و در این زمینه به رسانه ها کمک کنیم. ما به دنبال الگوسازی هستیم و به دنبال تصدی گری نیستیم و بسیج هم اگر رسانه دارد آنها در خدمت بسیج نیستند و مانند سایر رسانه ها عمل می کنند.

سردار سلیمانی در ادامه افزود: ملت ایران را باید در مخاطره ها و بحران ها شناخت. نمونه این مورد را در کمک های مومنانه دیدیم. برخی فکر می کنند که این کمک ها دولتی و حکومتی بوده است اما اینطور نبوده و اقشار مختلف مردم پای کار آمدند و برای مثال برخی دانش آموزان در دوران کرونا بیش از یک میلیون بسته معیشتی را تهیه و توزیع کردند. بسیج خدمتگزار مردم ایران و رسانه‌ها است و اگر صلاح دانستید، می‌توانیم نشست ها را تداوم ببخشیم. همچنین ما به رویکرد تحولی نیاز داریم و‌ان‌شاءالله رسانه به آنجا برسد و‌ نیازمندی‌هایمان برطرف شوند.

در ادامه این نشست، برخی از مدیران رسانه ها سخنان کوتاهی بیان کردند.

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات

«حجت‌ الاسلام سید محمود دعایی» مدیر مسئول روزنامه اطلاعات نیز گفت: ما میراث خدمات کسانی را تعقیب می‌کنیم که خدمات بزرگی در راستای آگاهی مردم انجام داده‌ اند.

مدیرمسئول روزنامه ابتکار

«محمدعلی وکیلی» مدیرمسئول روزنامه ابتکار نیز گفت: وضع موجود جامعه و کشور به شدت مورد اعتراض است و تجلی این اعتراض ها را در اقشار خاص جامعه می بینیم. شرطی کردن اعتراضات با نسخه‌های آنی یکی از اشکالات است به این دلیل که غافلیم از اینکه سایر اقشار هم اعتراضات نهفته خود را نمایان می‌کنند. علاوه بر این باید مراقب باشیم که ادراک عمومی جامعه نباید نسبت به کارآمدی نظام منفی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز ادراک عمومی در حال از بین رفتن است. رسانه در این دوره باید توجه بیشتری به مردم داشته باشند، در رسانه باید با یکدیگر همفکری کنیم حتی اگر نمادین باشد چرا که در جامعه ایران اگر ادراک عمومی منفی شود امکان برگشت آن ممکن نیست. کارگزارانی که می‌بایست این را اصلاح کنند خودشان گرفتار آسیب جدی مانند بحران معیشت، کاغذ و تورم هستند.

مدیر مسئول خبرگزاری تقریب مذاهب

«مرتضی بیات» مدیر مسئول خبرگزاری تقریب مذاهب نیر طی سخنانی بیان داشت: یکی از موضوعات مهم، حوزه امنیت روانی است. امروز رسانه ها نقش مهمی در ایجاد امنیت روانی و فرهنگی دارند. برای هدفمند کردن این نشست‌ها اگر کار گروه‌هایی ایجاد شود تا بر روی امنیت فرهنگی متمرکز شویم کارمان تداوم بیشتری خواهد داشت.

تقدیر رئیس بسیج از شریعتمداری و دعایی

«حسین شریعتمداری» مدیر مسئول روزنامه کیهان در ادامه این‌ مراسم گفت: امیدوارم این جلسه‌ها ادامه داشته باشد. عزیزان مشکلات را همانطور که در میدان هستند، بیان می‌کنند و امیدواریم این مشکلات حل شود.

وی ادامه داد: از یاد نبریم‌که یک جاده آسفالت چندبانده پیش رویمان نیست. برای حل مشکلات باید این شرایط را درک‌کنیم و بدانیم که اول کجا هستیم و بعد اینکه اگر اصول و‌ مبانی را قبول داریم سلیقه‌هایمان را بر آن اساس تنظیم کنیم. یکی از سفارش‌های حاج قاسم سلیمانی این است که برای دشمن کوچه باز نکنیم، ما خودمان هستیم. من هم می‌گویم دشمن در دشمنی‌هایش بیشتر از داخل اطلاعات می‌ گیرد.

در پایان مراسم سردار غلامرضا سلیمانی از حسین شریعتمداری و حجت‌الاسلام دعایی تقدیر کرد./فارس

انتهای پیام///

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا