Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4
آموزش همگانی
دسته‌بندی نشده

عضو هیات مدیره و مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه گفت:

امروزه پایبندی به مسئولیت اجتماعی از مهمترین اهداف شرکتها می باشد

 

رضا درمان،عضو هیات مدیره و مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه در کارگاه آموزشی که با رویکرد نکات کلیدی در اجرای پروژه های مسئولیت اجتماعی در همکاری با سازمانهای مردم نهاد برگزار شد گفت: در گذشته تولیدکنندگان فقط به فکر تولید به صرفه محصول و سودآوری بیشتر کمپانی خود بوده اند و به گفته میلتون فریدمن ” وظیفه یک شرکت تنها افزایش سود سهامدار است” اما با گذشت زمان و پیچیده تر شدن شرایط نسل دوم بازاریابی یعنی بازاریابی مبتنی بر بانکهای اطلاعاتی شکل گرفت که اهمیت به اطلاعات از مشتری در این نسل حایز اهمیت بود.

وی افزود: اما با گذر از نسل اول و دوم به نسل سوم بازاریابی یعنی توجه به روح انسانی در کنار اهمیت به محصول و مشتری شکل گرفت. همانطور که در کتاب “نسل سوم بازاریابی، از محصول به مشتری و به روح انسانی” نوشته فیلیپ کاتلر گفته شده که  پایبندی به مسئولیت اجتماعی دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است. چه بسا که در حال حاضر محصولات و خدمات شرکتها به حدی به یکدیگر نزدیک شده اند که دیگر برای مشتری ملاک انتخاب نیست بلکه روح انسانی که در آن سازمان جاریست حائز اهمیت است.

درمان خاطر نشان کرد: به عنوان مثال یک شرکتی که محصولات چوبی تولید میکند با آسیب رساندن به محیط زیست و پایبند نبودن به مسئولیت اجتماعی نشان می دهد که روح انسانی در آن شرکت مورد توجه نیست چه بسا که اکنون پایبندی به مسئولیت اجتماعی در سازمانها باید از اهمیت ویژه ایی برخوردار باشد.

عضو هیات مدیره و مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه در خصوص اینکه باید در چه قالبی به مسئولیت اجتماعی عمل کرد،  گفت: یک روش بدین شکل است که سازمانها و شرکتها از میزان سود و درآمدی که به دست می آورند درصدی را برای فعالیت های عام المنفعه کنار می گذارند که آمارها نشان می دهد در حال حاضر تقریبا 50 درصد سازمانها در دنیا از این روش استفاده میکنند.

وی بیان داشت: اما مایکل پورتر اصطلاح ارزش اشتراکی را مطرح کرد بدین معنی که در فعالیت عام المنفعه فقط یک گروه ارزش فاخری را دریافت نکند بلکه ما بیاییم با تغییر دیدگاه کاری انجام بدهیم که ارزش مشترک بین موسسات و جامعه شکل بگیرد و بررسی کنیم که در یک جامعه  برای رسیدن به این ارزش مشترک نیازهای آن جامعه چیست، فرصتهای کسب و کار جامعه چه می باشد و در نهایت ظرفیت های اجتماعی پیرامونمان به چه شکل است.

درمان در ادامه افزود: یکی از مواردی که در شناخت ارزش اشتراکی به ما کمک میکند جغرافیا می باشد و با توجه به اینکه کسب و کار شما در کدام منطقه جفرافیایی وجود دارد و در پیرامون شما چه قشری وجود دارند می توان نیازهای آنها را شناسایی کرد.

عضو هیات مدیره و مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه خاطرنشان کرد: مورد دیگر در شناخت ارزش اشتراکی ماموریت سازمان در بررسی نوع محصولات و خدمات شرکت است که آسیب زا نباشند و همچنین رفع آسیب های وارده به طبیعت با درختکاری، جمع آوری زباله، کاهش گرمایش جهان و… از جمله اقداماتی است که سازمان باید اتجام بدهد.

وی گفت: بالا بردن کیفیت زندگی پرسنل هر مجموعه نیز یکی از نکته های مهم در ارزش اشتراکی می باشد چه بسا زمانیکه پرسنل یک سازمان خدمات قابل توجهی از سازمان خود دریافت کنند بهره وری فعالیت آنها بیشتر می شود و سازمان در رسیدن به اهداف خود موفق تر عمل می کند.

در ادامه درمان به اهمیت کسب و کار اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: در کسب و کار اجتماعی دو نوع فعالیت وجود دارد نوع اول کسب و کاری که با وجود قانونی بودن و مجوز داشتن ولی آسیب زا می باشد مانند فروش سیگار یا موتورسیکلت دو زمانه که به محیط زیست آسیب وارد می کند و نوع دیگر کسب و کار اجتماعی کسب و کاری است که با فعالیت خود برای حفظ محیط زیست یا سلامتی انسان و … بسیار سودمند باشد.

عضو هیات مدیره و مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه افزود: برای ایجاد یک کسب و کار سوالی که مطرح می شود این است که از چه کسی کمک بگیریم؛ برخی از صاحبان کسب و کار خودشان مجری پروژه می شوند و فعالیت را آغاز میکنند اما ممکن است مشکلاتی مانند عدم دسترسی به مجوزها،بهره وری پایین، دور شدن از ماموریت اصلی موسسه، بی تجربگی و احتمال آسیب رساندن به جای کمک بر سر راهشان باشد و چه بسا که مدیر کسب و کار تبحر خاص و اطلاعات بسیاری در زمینه نوع فعالیت شرکت داشته باشد اما در شاخه های دیگر مجموعه از قبیل آموزش یا فعالیت های مالی و اداری اطلاعات کافی نداشته باشد و سازمان مربوطه را دچار مشکل کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی دیگر از صاحبان کسب و کار شرکت خود را با یک نوع فعالیت مشخص ثبت میکنند که آنها نیز با مشکلاتی از قبیل بوروکراسی اداری، تکرار ایده های قدیمی، عدم فرصت تنوع و تجربه و همچنین هزینه های سربار مواجه می شوند. اما یک راه دیگری هم وجود دارد اینکه به عنوان مثال یک مجموعه خیریه از ظرفیت آزاد سایر موسسات مردم نهاد، نیکوکاری ها و خیریه ها استفاده کند.

درمان در ادامه گفت: مزایای این روش آن است که همکاری با موسسات مختلف باعث سودآوری مالی میشود، به توانمندی خیریه کمک میکند، ایده ها و فرصت های متفاوتی در پی خواهد داشت، و همینطور مکانیزم دسترسی این موسسات مردم نهاد مانند دسترسی به شبکه مددکاری، امکان حضور در مناطق و تجربه بالای فعالیت آنها به روند کار موسسه مربوطه بسیار کمک میکند همچنین شبکه های اطلاع رسانی و تبلیغ دارند و در نهایت دارای زیرساخت های قانونی شامل مجوز، نظارت، قانون و مزایای مالیاتی می باشند.

عضو هیات مدیره و مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه بیان داشت: بنده موافق راه سوم یعنی همکاری با سایر خیریه ها هستم و برای شروع این همکاری در ابتدا باید این فعالیت را یک پروژه کاملا جدی تعریف کنید چه بسا که پروژه ساختار گزارش دهی مشخصی دارد و برای اینکه تمام مشخصات ساختار یک پروژه تعیین شود باید پروپوزال تدوین گردد از سوی دیگر برای پیدا کردن یک موسسه مرتبط با شرایط مجموعه موردنظر میتوان فراخوان ارائه کرد تا از بین ایده هایی که پیشنهاد میشود بهترین  انتخاب شود.

وی افزود: زمانیکه مجموعه ایی بخواهد با یک موسسه همکاری خود را آغاز کند در همان ابتدا باید هدفگذاری که شامل اهداف کیفی، کمی می شود را مشخص کند و پایش دستیابی به اهداف باید مورد توجه این دو مجموعه قرار بگیرد همچنین در اجرای پروژه طراحی نظام پایش و کنترل که شامل جدول زمانبندی، جریان نقدینگی و معیارهای ارزیابی می باشد باید به درستی و شفاف انجام شود.

درمان در خصوص انعقاد قرارداد بین دو موسسه نیز تاکید کرد و گفت: قطعا اگر قرارداد بین دو سازمان مربوطه مکتوب شود موارد مدنظر هر دو مجموعه بهتر و سازمان یافته تر قابل اجرا خواهد بود.

عضو هیات مدیره و مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه در پایان به چند توصیه عمومی اشاره کرد و بیان داشت: اگر در پروژه ایی با موسسه مردم نهاد همکاری میکنید حتما در پروژه حضور داشته باشید و پروژه را به افراد دیگر واگذار نکنید و به پرسنل مجموعه خود فرصت کار داوطلبانه بدهید، همچنین انتشار گزارشات فعالیتها به صورت گسترده از جمله مواردی هست که در اجرای پروژه حائز اهمیت است.

 

تهیه و تنظیم: بیتا خداویسی

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا