Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4
تلاش برای توسعه مسئولیت اجتماعی در صنعت بسته بندی – آموزش همگانی
اخبارمسئولیت اجتماعی

تلاش برای توسعه مسئولیت اجتماعی در صنعت بسته بندی

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از رسانه مسئولیت اجتماعی بسته بندی حضور پررنگی در زندگی امروزه ما دارد و از مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی روزانه کاری و خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک همگی با بسته بندی مرتبط هستند.

صنعت بسته بندی ترکیبی از علم، هنر و فناوری است به همین دلیل نیزمسئولیت اجتماعی در صنعت بسته بندی در تمام مراحل از تولید، انبارداری و فروش نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند.

صنعت بسته بندی و مسئولیت اجتماعی
صنعت بسته بندی و مسئولیت اجتماعی

بسته بندی محصولات در عین اینکه باید استحکام کافی برای محافظت از کالا را داشته باشند، باید با زیبایی طراحی بسته و خلاقیت به کار رفته در آن توجه مشتریان را به کالا جلب کنند. بنابراین صنعت بسته بندی توانمندی زیادی در رشد کسب و کارها و بهبود چهره‌ برند آنها دارد.

هدف نهایی بسته بندی محافظت از محصول برای نگهداری و انبار و توزیع و در نهایت فروش آن است. فرآیندی که شامل طراحی بسته، ارزیابی، تولید و در نهایت بسته بندی می‌شود.

صنعت بسته بندی و رسالت مسئولیت اجتماعی

برای شرکتی که در حوزه چاپ و بسته بندی فعالیت می کند بحث مسئولیت اجتماعی شرکتی بسیار پیچیده و دارای ابعاد فراوانی است.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم مسئولیت اجتماعی شرکتی در این نوع از شرکت ها در دو بعد کلی قابل بررسی است.

یک:فرآیند تولید محصول، دو:محصول نهایی.

رعایت حقوق کارکنان صنایع بسته بندی از مهمترین اصول مسئولیت اجتماعی شرکتی به حساب می آید. یک شرکت برای انجام مسئولیت در قبال جامعه ابتدا بایست مسئولیت ها در برابر جامعه کوچک تحت اداره خود را به صورت کامل به انجام برساند.

تنظیم صحیح ساعات کار، فراهم آوردن محیط مناسب کار به لحاظ بهداشت حرفه ای، توجه به سلامت کارکنان و خدمات بیمه ای مناسب، اهمیت داشتن بحث آموزش کارکنان جهت توسعه مهارت ها، ایجاد مشوق های انگیزشی جهت رشد و اعتلا، رعایت انصاف و عدالت در پرداخت دستمزدها، توجه به خدمات رفاهی کارکنان و خانواده آنها را می توان در زمره مسئولیت اجتماعی در قبال کارکنان به حساب آورد.

توجه به اثرات زیست محیطی مواد اولیه مورد استفاده در صنایع بسته بندی یا یک چاپخانه دارای اهمیت فراوانی است. هر چند که متاسفانه هنوز علم بشری قادر به تولید انبوه مواد اولیه سازگار با محیط زیست در حوزه چاپ و بسته بندی نشده است اما می توان با به کارگیری راهکارهایی در این زمینه از آسیب های زیست محیطی ناشی از فرآیند چاپ و بسته بندی انوع محصولات تا حدودی کاست.

جایگزینی مواد و حلال های دوستدار محیط زیست با برخی ترکیبات شیمیایی، نظارت دقیق بر فرآیند پیش از چاپ جهت کاهش ضایعات کاغد و مقوا، عدم استفاده از کاغذ و مقوا بازیافتی در بسته بندی صنایع غذایی و بازگرداندن همه ضایعات کاغذ و مقوا به چرخه بازیافت از جمله مواردی است که می توان جهت کمک به محیط زیست در بحث مواد اولیه حوزه چاپ به آن توجه کرد.

سلامت و بهداشت محصول نهایی از بسته بندی های دارویی، غذایی، بهداشتی و صنعتی گرفته تا انواع مجله، کتاب، بروشور و هرآنچه که به عنوان محصول نهایی صنعت چاپ و بسته بندی به خانه های مردم وارد می شود حائز اهمیت بسیار است.

محصولات این حوزه به خصوص در زمینه صنایع غذایی بایست ضمن سازگاری با محیط زیست و کاربری آسان، سلامت اجتماعی را نیز به مخاطره نیاندازند و همین امر است که توجه به بهداشت را در فرآیند تولید حائز اهمیت می کند.

علاوه بر این مشتری مداری از طریق طراحی های مناسب و افزایش کیفیت با در نظرگرفتن قیمت مناسب اهمیت فراوانی دارد. از آنجایی که قیمت بالای بسته بندی مستقیما بر افزایش قیمت محصول موثر است بایست چاپخانه ها در این باره حساسیت بیشتری به خرج دهند زیرا که در نهایت مردم متحمل پرداخت افزایش هزینه ها خواهند بود.

چالش های صنعت بسته بندی در ایران

صنعت بسته بندی در ایران با وجود گستردگی و اهمیتی که دارد، از هیچ اداره و بخش خاصی در دولت برخوردار نیست که به حقوق آن رسیدگی کند. صنعت بسته بندی در کشور پراکنده است و در جلسات تخصیص بودجه دولت، سهمی برای این بخش در نظر گرفته نمی‌شود.

در عین حال نبود انجمن صنفی بسته بندی هم مزید بر علت شده و مانع دیگری برای پیگیری خواسته های بازیگران این صنعت است.

یکی از چالش‌هایی که صنعت بسته بندی با آن مواجه است، پراکندگی این صنعت است. این مسئله در عین اینکه باعث می‌شود دولت نتواند به مسائل این حوزه به صورت متمرکز بپردازد، بلکه باعث بروز چالش‌هایی در بین خود صنعتگران حوزه بسته بندی هم می‌شود.

به عنوان مثال دغدغه‌های و مسائلی که بخش کارتن با آن روبه‌رو است نه تنها هیچ شباهتی به خواسته‌ها و اهداف بخش پلاستیک ندارد، بلکه گاه حتی در تضاد با آن است. رقیب بودن این بخش‌ها با یکدیگر هم دلیل دیگری شده تا صنعت بسته بندی نتواند به نقطه نظر مشترکی در خودش برسد.

بنابراین به نظر می‌رسد تنها راه حل ممکن، تشکیل صنف‌هایی با واحد جزء باشند. به این معنی که صنعت بسته بندی کارتن، چاپ بسته بندی، ماشین سازان بسته بندی، جعبه سازان بسته بندی، تولید کنندگان ظروف پلاستیکی و فلزی و شیشه ای و صنعت بسته بندی پلاستیک هر کدام صنف وتشکل مخصوص به خود را داشته باشند.

با توجه به شرایط حال حاضر کشور و وضعیت اقتصادی کنونی، مدیریت بخش بسته بندی در ایران ممکن نیست. چالش های زیادی پیش روی صنعت بسته بندی است و با اینکه مردم و تولیدگران و کسب و کارهای تولیدی کم و بیش ضرورت و اهمیت آن را درک کرده اند اما هنوز استراتژی مشخص و هدفمندی در خودش ندارد که بتواند مسیر مشخصی برای پیشرفت در نظر بگیرد.

 تلاش برای تقویت مسئولیت اجتماعی در صنعت بسته بندی

برای گام برداشتن در مسیر توسعه صنعت بسته بندی، ابتدا باید مفهوم بسته بندی و ضرورت و اهمیت آن را درک کرده و خصوصیات و فواید یک بسته بندی خوب را بشناسیم تا در راستای حمایت از این صنعت و کمک به رشد و توسعه آن، مسایل و مشکلات موجود در مسیر توسعه این صنعت را شناسایی کرده و راهکارهای لازم را ارائه کنیم.

با صنعتی شدن جوامع و افزایش رقابت بین بنگاه های اقتصادی، اهمیت صنعت بسته بندی بیش از پیش آشکار شده و بنگاه های اقتصادی به این نکته پی بردند که بسته بندی مناسب می تواند ابزاری برای افزایش قابلیت رقابت پذیری آن ها در بازار باشد و می‌توان با تغییر تکنیک ها و روش های بسته بندی، از آن به عنوان یکی از راه‌های کاهش هزینه های تولید، ذخیره سازی و توزیع استفاد کرد و در این راستا از علومی مانند هنر و روانشناسی هم در راستای بسته بندی مناسب، شکیل و مطلوب مشتری کمک گرفته می شود.

کشورهای توسعه یافته با سرمایه گذاری در این صنعت، ضمن داشتن بسته بندی های مناسب و افزایش ایمنی و سلامت محصولات، به ایجاد ارزش افزوده و افزایش قابلیت رقابت پذیری محصولات در بازارهای داخلی و خارجی کمک کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا