Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/index.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/agahim/public_html/wp-blog-header.php on line 4
وضعیت کنسولگری عربستان در مشهد همزمان با سفر وزیرخارجه این کشور به ایران/ عکس های اختصاصی خبرفوری - آموزش همگانی
اجتماعیاخباراخباراقتصادی

وضعیت کنسولگری عربستان در مشهد همزمان با سفر وزیرخارجه این کشور به ایران/ عکس های اختصاصی خبرفوری

به گزارش خبرفوری، 19 اسفند پارسال بود که خبر توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین، همچون بمبی خبری منتشر شد. بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان»، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، صادر و قرار شد موافقت های فی مابین ایران و عربستان در سال های 1377 و 1380، اجرایی شود (بیشتر بخوانید).

روابط ایران و عربستان در دوره دولت های هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی رو به گسترش بود اما بعدها تنش هایی پیش آمد که اوج آن در سال 1394 بود. زمانیکه عربستان سعودی یک روحانی برجسته شیعه به نام شیخ “نمر النمر” را به همراه ۴۶ مخالف شیعه دیگر اعدام کرد. در ایران نیز، عده ای به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند که موجب بسته شدن این مکان های دیپلماتیک و قطع روابط دو کشور شد.

بیشتر بخوانید: نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و عربستان

 در ایران، خیابان هایی نیز به نام شیخ نمر نامگذاری شد که بعد از شکل گیری توافق اسفند پارسال و خبر هایی مبنی بر حضور سفاری دو کشور و بازگشایی سفارتخانه ها، زمزمه تغییر نام این خیابان ها نیز به گوش خورد (اینجا و اینجا را بخوانید).

خبر بازگشایی اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان روز 16 خرداد رسانه ای شد و گفته می شود چون سفارت عربستان قابل استفاده نیست، سفارتخانه این کشور در تهران به طور موقت در هتل اسپیناس پالاس مستقر شده است. دیروز، خبرنگار خبرفوری در مشهد از کنسولگری عربستان در بلوار سجاد این شهر عکس هایی گرفت تا وضعیت این مکان دیپلماتیک همزمان با سفر «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان به ایران که امروز انجام شد (بیشتر بخوانید)، بررسی شود.

همانطور که در عکس ها دیده می شود نام خیابان نمر همچنان وجود دارد و خرابی های خود ساختمان کنسولگری، نیز پابرجاست. به نظر می رسد برای ادامه و تعمیق همکاری ها و به گفته مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزرات امور خارجه که اظهار داشته بود «فعالیت کامل اقتصادی ایران و عربستان از زمانی است که 2 سفیر مستقر شوند»، شایسته است اقدامات سازنده ای جهت بازگشایی هرچه سریعتر اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا